کاروانسرای شاه عباسی  احیا شد-راهبرد معاصر

کاروانسرای شاه عباسی  احیا شد

کاروانسرای شاه عباسی در ایوانکی گرمسار در غرب استان سمنان، با کاربری هتل سنتی با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی احیا، مرمت و تجهیز و با حضور سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان بهره‌برداری شد.
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۳ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 09
کد خبر: ۲۴۴۶۱۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گرمسار شامگاه یکشنبه در حاشیه افتتاح این کاروانسرا اظهار داشت: این بنا با مدیریت صندوق توسعه و احیا و با مشارکت بخش خصوصی احیا شد و در قالب هتل سنتی با کاربری اقامتی ـ پذیرایی در راستای توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان سمنان، آماده خدمات رسانی به زائران حرم مطهر امام هشتم (ع) و گردشگران است.

نسیبه همتی افزود: با افتتاح این بنا تعداد ۲۴ اتاق اقامتی سنتی با ظرفیت ۸۰ نفر به امکانات گردشگری غرب استان سمنان افزوده شد.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گرمسار با بیان اینکه کاوانسرای ایوانکی دارای ۲ سالن مجزا برای مراسم و پذیرایی است که ۳۰۰ نفر گنجایش دارد، ابراز کرد: راه‌اندازی این مجموعه، علاوه بر اینکه موجب رونق منطقه و افزایش گردشگری می‌شود، به طور مستقیم برای ۶۸ نفر اشتغال‌زایی در پی داشته است.

وی گفت: این کاروانسرا از معروف‌ترین کاروانسرا‌های استان سمنان است که قدمت آن مربوط به دوره صفویه است و به عنوان یکی از آثار ملی ایران و با شماره ثبت یکهزار و ۷۶۳ به ثبت رسیده‌است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گرمسار با بیان اینکه کاروانسرای شاه عباسی ایوانکی اولین منزلگاه کاروان‌هایی بود که از تهران عازم خراسان می‌شدند، تصریح کرد: ساختمان این کاروانسرا از سنگ و آجر بنا شده و دارای تزیینات آجرکاری است، همچنین این کاروانسرا از نظر معماری چهار ایوانی است که دارای پلانی مربع شکل و به صورت شرقی - غربی است.

 استان سمنان مسیری تاریخی و بخشی از جاده ابریشم معروف بوده است. حدود ۳۰ کاروانسرا در تمام نقاط استان سمنان از شرق تا غرب استان قرار دارند. / ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار